Pohřbena zaživa (povídka)

Drcla jsem hlavou o strop, až mi tam křáchlo jak ve starý pračce. Okamžitě jsem si tam sáhla a v tu samou vteřinu mi bylo jasný, že tam budu mít bouli jak kokos. Tak to mi ještě scházelo. Minulej týden vyvrknutej kotník, teď rozbitá hlava.

Ale co ta tma?Drcla jsem hlavou o strop, až mi tam křáchlo jak ve starý pračce. Okamžitě jsem si tam sáhla a v tu samou vteřinu mi bylo jasný, že tam budu mít bouli jak kokos. Tak to mi ještě scházelo. Minulej týden vyvrknutej kotník, teď rozbitá hlava.
Uvědomila jsem si, že někde ležím a že je všude okolo tak děsivá tma, tak strašně děsivá...
Na hlavu jsem během chvilky zapomněla a chtěla dát ruce před sebe, ale nebylo tam skoro místo. Mohla jsem je trošku zvednout, ale ne natolik, abych se mohla zapřít. Co se to tu krucinál děje? Vždyť jsem byla ještě před chvílí... kde jsem to vůbec byla? V hlavě jsem měla kolotoč myšlenek a snažila jsem se je poskládat, jenže ono se to dělá snadno ve dvaceti, dokonale ve čtyřiceti, ale když překročíte osmdesátku, tak se najednou všechno zadrhává. To už nepomáhá promazávání koleček, vyměnit vás nemůžou, takže každej čeká, až vám ten strojek pod žebry přestane bzučet -
„A kurňa!“
No to si dělají srandu!
Zaklepal tady snad někdo bačkorama?
Já přece žiju, možná to za chvíli už nebude platit, ale pořád žiju. A začíná tu být pěkný horko, horko jako v peci. Přece mně nehodlají šoupnout pod zem, to přece nemůžou... nebo bože rozprášit do vzduchu...
„Hééééééééj! Kde jste kdo!? Všici pojďte sem, já nejsem tuhá! Jsem tady dole:“
No jo, co když mě ještě nepohřbili, co když mě hodlají teprve  spálit?
„Nebo tady nahoře! Heeeej!“
Bych toho kripla doktora vykastrovala. Prej paní Tůmová, vám už není třicet, musíte o sebe pečovat, trochu životosprávy. Žádná vajíčka po ránu, žádné párky. Chce to trochu zeleniny. Ještě nějakou dobu žijte takhle a udělají z vás levný antracit. Za koule bych ho pověsila na první osiku, dryáčníka, takhle mi plácat nesmysly do ucha, kořen mám po bábě, to vím už dávno. Ani moderní tyhle támhlety přístroje na mě nestačí. Šoupnou mě sem a myslí si, že to nechám jen tak.
„Pomoóóóóóooooóóóóc! Kurňa rozhejbejte někdo tam venku zadek, tady je stará bába. Je mi strašný horko, z čeho teď děláte rakve, že se tu skoro nedá dýchat. Lidi, dělejte něco, nebo vám tady doopravdy vyfúknu naposled a potom to teda budete mít problémy. Poseru vám to tady všechno! To chcete?“
Kde jsem to jen naposledy byla? Nejni přece možná, že bych si nevzpomněla. Jen vzpomínej bábo, vzpomínej.... Ráno doktor, ten všivák, kdyby mu tak varlata chtěly zmodrat... mluvil o mojí skleróze. No jasně, o čem taky jiným? Mluví o tom už rok v kuse, jak se to zhoršuje.  Jak za pár let nemusím poznat ani vlastní děti. No to se na to podívejte, jak je mám poznat, když za pár hodin budu žvýkat červy?
Plácá pořád to samý, huba mu jede pěkně, ale recept na to, jak se dostat z futrálu nemáte, co, pane doktore? Vši na vás!
Kde jsem to... áááá... Miluška za mnou byla, jediná solidní dcera. Jedna ze čtyř, to je docela úspěch. Dávala mi poukaz na dovolenou, takový to je zlatíčko. Brazílie, no není to nádhera? Nikdy bych nevěřila, že se ve dvaaosmdesáti podívám za hranice a ona rovnou Brazílie. To bude černochů. Hihi. Prej mají velký pinďoury. Tak skládací metr si s sebou brát nebudu, ale podívám se, co by ne. Oči ještě mám, to kurňa jo, tak mrknu. On jim kvůli tomu neupadne. Budou tam vůbec nahatý? Tak se tam asi nechodí, teda myslím...
Skoro mi vhrkly slzy do očí, když mi to podávala. A to nemám ani narozeniny. Asi tušila, že tu dlouho nebudu.
„Héééééééééj! Lidi! Potím se tu jak sviňa! Tam slopete či co? Kdyby vám tak chtělo všem zaskočit! No tak možná jednomu ne, ten by mě mohl vytáhnout, já se tu vážně udusím.“
HA! Šrumec! Někdo venku něco dělá. Přece mě musí slyšet.
„Ježiš pomozte mi!! Já jsem tady! Dole nebo nahoře, prostě se někam podívejte, já nevím, kam dali tu rakev, možná je ještě vystavená, ať ji otevřou, já nejsem mrtvá. Pro všechny svatý, já jsem živá a chci ven. Já miluju svoje dcery, jedu do Brazílie okukovat černochům bimbasy a já chci ven, tak něco dělejte-“
Brazílie?
Něco mi v těch zrezivělých závitech secvaklo.
Vážně Brazílie? Já jsem přece kvůli ní něco chtěla... já jsem chtěla –
A v příští vteřině se víko zvedlo a mě osvítilo tak prudké světlo, že i ta boule na čele se mi vykouřila z hlavy. Taková nádhera. Panáčci moji svatý, taková nádhera! Kdo by to byl řekl, že tak ráda uvidím světlo a tu mladou dámu v džínách a tom otřesném děrovaném triku. Ani mi nevadilo, že mi pomáhá vstávat.
„Já se vám hrozně omlouvám, paní Tůmová. Jak nám tady teď venku kopou kvůli kabelovce, tak přerušili na deset minut elektriku. Ale já jsem vám říkala, že deset minut je na vás moc. Tolik si dávají lidi, který chodí do solárka pravidelně.  Vy jste usnula, viďte?“
„Malinko,“ přiznla jsem a vztekle vlezla do pantoflů vedle stolu. „Zasraná Brazílie, zasraný bimbasové!“
„Prosím?“
„Zasraná skleróza!“
„Stalo se něco? Byla tady tma, za to se vám omlouvám.“
„Jo stalo, užitečnej trénink, to se stalo,“ dodala jsem a vypařila jsem se tak rychle, až jsem se tomu sama divila.

 

Autor: Antonín Mazáč | sobota 28.1.2012 13:30 | karma článku: 10,44 | přečteno: 554x
  • Další články autora

Antonín Mazáč

Východoslovenské zápisky - Svatba.

Slovenská svatba je specifická záležitost. Možná už to není tak pompézní událost, jak si ji někteří pamatují nebo o ní slyšeli vyprávět, ale přesto stojí za to ji zažít. Konkrétně na samém východním cípu Slovenska, za Vranovem nad Topľou. V místech, kde i cikánské osady přestávají vypadat jako bloky příbytků, ale připomínají termitiště. Tam leží kouzelná vesnička Dľhe Kľčovo a my tam vyrazili na pozvání příbuzných.

29.9.2014 v 22:35 | Karma: 11,10 | Přečteno: 555x | Diskuse| Cestování

Antonín Mazáč

Karlovarské zápisky - Na Andělskou horu a zpět.

Když sedne člověk po deseti letech na kolo a vydá se do kopců, kde žijí jen permoníci a horolezci, nemůže očekávat, že se to obejde bez následků. To mi mělo být jasné už den před plánovaným výletem. Ale pořád jsem naivně doufal, že mě čeká cesta po rovince do Lokte, kde budu řídit jednou rukou, v průběhu mávat rybářům a vodákům a ve finiši se najíme na nějaké nezakouřené zahrádce. Bohužel - všechno bylo jinak.

3.4.2014 v 21:05 | Karma: 7,39 | Přečteno: 280x | Diskuse| Cestování

Antonín Mazáč

Fandit Slavii či nefandit Slavii?

Upozorňuji předem, že tenhle text píše sparťan. Čistokrevný sparťan. Ale stejně tak čistokrevný fanoušek fotbalu, ať už toho dobrého, nebo toho, kdy lítají po hřišti drny, hráči se v malém vápně koupou v kalužích deště nebo toho, kdy rozhodčí odpíská třetí penaltu, jelikož dvě už předtím jedno mužstvo neproměnilo. I to k fotbalu patří, jsou to věci, které se budou do skonání světa probírat v hospodě u piva. A já se tam, v klidu, u dvojky bílého snažím čelit výpadům svého kamaráda slávisty a chápat jeho pocity k současnému stavu jeho milovaného klubu.

30.3.2014 v 0:55 | Karma: 8,41 | Přečteno: 379x | Diskuse| Sport

Antonín Mazáč

Postřehy znuděného prodavače suvenýrů - pusto, prázdno...

Dobrá, v posledním blogu jsem přesvědčoval památekchtivé turisty, ať nejezdí teď v zimě do Karlových varů. Teď, s odstupem pouhého jednoho týdne, se kaju a prosím kohokoli, kdo nemá do čeho píchnout, ať se slituje nad promrzlými prodavači a přijede si s nimi alespoň popovídat. Takové hřejivé slovo zmůže víc než plná pen... dobrá nezmůže, ale lidi, probůh, kde jste?!

11.2.2014 v 19:30 | Karma: 10,76 | Přečteno: 1006x | Diskuse| Společnost

Antonín Mazáč

Postřehy znuděného prodavače suvenýrů - čtrnáct a dost.

Miluju svou každoroční dvoutýdenní pracovní odstávku. Ne že by uškodila delší, jako v dřívějších dobách. Člověk tak nějak zregeneroval. Nebo spíš měl někde v hlavě fakt, že může začít regenerovat později. Že může v poklidu týden proválet v posteli a stejně mu jich ještě pět zbývá. Pět sladkých týdnů v teple.

3.2.2014 v 22:25 | Karma: 9,43 | Přečteno: 570x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 670x
Rád lidi straším, rád rozesmávám, rád informuju, rád matu. Takže jsem nejspíš takový nadšený spisovatelský šotek, který má raději fikci než skutečnost. Skutečnost bývá totiž často krutější...

Seznam rubrik